Tuesday, June 5, 2012

Smartreading: lees een boek per uur. Paul van der Velde Peter Plusquin.

Één boek per uur lezen leek mij wel wat, vooral in verband met mijn werk. Privé moet lezen vooral leuk blijven, 'sneller lezen als het licht' zonder te smullen van de inhoud is niet mijn bedoeling. Dat is zoiets als een fantastische maaltijd haastig naar binnen schrokken. Smartreading is vooral handig voor 'bedrijfslezen' en non fictie. In mijn geval bijhouden van mailverkeer, lezen van nota's en vervaardigen van boekbesprekingen.


Ik las het boek in twee uur. Daarbij moet aangetekend worden dat ik dankzij de aanwijzingen en tips, steeds sneller ging lezen. Het werkt dus maar ik ben nog niet volleerd. Wanneer ik alle aanwijzingen gevolgd had was ik nu nog bezig: er zitten uitgebreide oefeningen bij waarvoor je een willekeurig fictie boek als oefenmateriaal moet gebruiken. Die oefeningen ga ik bij een volgende boekbespreking toepassen.

Het boek geeft informatie over leesgedragingen en hardnekkigheid van gewoonten, de inhoud werkt motiverend om er mee aan de slag te gaan en ook zonder helemaal over te gaan tot de smartreading methode is het een nuttig boek. Leuk vind ik dat het met een nulmeting begint; je huidige leessnelheid. Enkele eyeopeners (voor mij): ik lees veel sneller wanneer ik stop met in gedachten hard op lezen. Het verschijnsel dat je jezelf voorleest. Gebruik maken van je vinger of aanwijzer verhoogt je leessnelheid. Boven een bepaalde leessnelheid stopt de interne dialoog (telkens over het gelezene nadenken of je laten afleiden door heel andere gedachten). Sneller lezen leidt vanzelf tot beter concentreren.
Dit is maar een greep uit alle schatten van dit boek. De rest kunt u zelf gaan lezen en ervaren.

Met uitgelezen groet B.Logger

No comments: